Mrzne – potraviny pro zahřátí Vás zachrání

Čekají nás neobvykle chladné a velmi mrazivé dny s teplotami často pod -10°C, pojďte se společně s námi podívat na potraviny, které pomohou Vašemu organismu se zahřát. Naši předkové, ale i čínská medicína využívá teorii o tzv. ochlazujících (jinových) a zahřívacích (jangových) potravinách.

Dalo by se říci, že tradiční čínská medicína se od té naší české „babičkovské“ zase tolik neliší. Když dříve přišly mrazy, zalezlo se za pec, v troubě se peklo maso, na plotně bublala polévka. Nad pecí se sušily bylinky na hřející čaje a léčivé odvary. Babičky se řídily „selským“ rozumem a hlavně poslouchaly své tělo.

Zkusme si tedy vybírat takové potraviny, které nás krásně zahřejí, ale přitom nenaruší náš dietní plán. Ochlazený organismus nedokáže správně spalovat tuky. Kromě sportu můžeme začít spalovat také pomoci následujících potravin. V těchto potravinách převažuje mužská energie jang a měly by prohřát a posílit organismus.

Teplé polévky

„Polévka je grunt“, říká každá babička. Dříve se oslabení organismu, nemoci i stav po porodu léčily poctivými vývary. Stejně tak ani v čínské medicíně nedají na polévky dopustit. A doporučují vařit slepici tak dlouho, dokud se maso neoddělí od kostí.

Pohanka a rýže

Maso: kuřecí, skopové jehněčí

Už naši předkové moc dobře věděli, proč právě v chladném období jíst mnohem více masa než kdykoliv jindy.

Ryby: úhoř, losos 

Zapomenout bychom neměli ani na ryby, pro prohřátí se doporučuje především úhoř.

Masové náhražky                                                                                                                                          
Pro ty, kteří maso příliš nemusí, jsou na trhu i zdravé náhražky. Krom tofu si můžeme dopřát tempeh, seitan, šmakouna, robi maso nebo klaso. Najdeme je v podobě přírodní, uzené nebo i marinované.

Sýry: plísňové, kozí, ovčí

Ovoce: broskve, třešně, maliny, datle

Zelenina: česnek, cibule, pórek, křen chřest, chilli papričky

Ořechy: mák, vlašské ořechy, slunečnicová semínka

Koření: skořice, zázvor, bazalka, hřebíček, fenykl, pepř, kmín

Nápoje: červené víno, rýžové víno, káva, zázvorový a černý čaj

Černý za zelený

Pokud jste milovníci zelených čajů, v tom nejchladnějším období je vyměňte raději za čaj černý. Ten totiž patří mezi jangové potraviny, které zahřejí, naopak právě od zeleného, který má ochlazující účinky. Mezi nejcennější se v Číně považuje černý čaj Pu-Erh. Má velmi pestrou, až zemitou chuť. Na rozdíl od ostatních čajů u něj platí pravidlo „čím je starší, tím jemnější má chuť“.

 Červené za bílé

Až se příště budete rozhodovat, jakému vínu dát přednost, tak volba po přečtení toho článku bude jasná. Vsaďte na červené víno, protože na rozdíl od bílého vás zahřeje.

Nenahraditelný zázvor

Zázvor můžeme využít nejen jako koření, ale můžeme si z něj připravit i vynikající čaj, který zahřeje i největší zimomřivce.

Zahřívající potraviny by podle starých čínských lékařů měli s opatrností konzumovat lidé s vysokým krevním tlakem, lidé po mrtvici, ti, kteří trpí častými migrénami, ženy v menopauze, lidé s nočním pocením a s nespavostí.

V zimním období bychom se měli tedy raději vyhnout druhé skupině, tzv. ochlazujícím potravinám.

Mezi ně patří: rafinovaný cukr, kravské mléko, hlávkový salát, zelný salát, čekanka, rajčata, okurky, cukety, tropické a subtropické ovoce, ovocné šťávy a džusy, houby, alkohol, zelený čaj

Tyto potraviny jsou tedy vhodnější v teplých měsících, kdy organismus potřebuje ochladit.

Poslední skupinou dle čínské medicíny jsou neutrální potraviny. Ty si můžeme dopřávat kdykoli během roku.

Telecí a hovězí maso, divočina, mořské plody, vejce, luštěniny, brambory, lékořice, med.

Přeji Vám, aby vaše nadcházející dny byly hřejivé a to nejen díky výše vyjmenovaných zahřívacím potravinám. A doufám, že až se nás zase jednou pan Mrazík zeptá, „Už je Ti teplo, děvče?“, bez přemýšlení mu odpovíme „Dědo, neměj strach, my přece máme zahřívací potraviny“.

Zdroj: http://www.svet-potravin.cz/clanek.aspx?id=2640