Čerstvé domácí potraviny, příjemné prostředí = farmářské tržiště na Náměstí Jiřího z Poděbrad

Zapsaný spolek Archetyp (původně občanské sdružení) byl založen v roce 2006 za účelem dokumentace obkladů, dlažeb a fasádních prvků v pražské historické zástavbě. Mimo jiné a souběžně s tím jsme se jako spolek věnovali také historii a dokumentaci pražských tržnic. Po zrušení poslední tržnice (Pankrác) jsme se zapojili do občanských iniciativ se snahou o nápravu kritického stavu, o návrat přímého prodeje, přímého kontaktu pěstitelů, chovatelů a zákazníků, a o návrat čerstvých lokálních potravin. Zkušenosti ze zahraničí (New York, Londýn, Belinzona) ukazovaly, že „farmářský trh“ může být součásti moderního města. Zkušenosti nám také říkaly, že práce zemědělců a prvovýrobců v Česku je neviditelná, podhodnocená a zaslouží si větší společenský respekt. V roce 2007 Archetyp vypracoval pro Magistrát hlavního města Prahy studii, jejímž cílem bylo vytipovat v Praze vhodná místa, kde by se takové trhy mohly konat. Bylo jich vytipováno 17 a některé jsou dnes skutečně jako farmářská tržiště využita. Na základě této studie jsme potom jako organizátoři pomohli v součinnosti s některými pražskými radnicemi v roce 2010 trhům „na svět“ (Jiřák pro Prahu 3, Náplavka na Praze 2, Kubáň pro Prahu 10 – od začátku roku 2012 tyto trhy provozuje Praha 10 – Majetková a. s.).

Dnes navštěvují tržiště stovky a tisíce spotřebitelů. Pro nás je důležité, že FT existují a že dávají práci lidem žijícím obvykle mimo město a umožňují jim bez velkých nákladů realizovat přímý prodej za přiměřené ceny, bez zprostředkování obchodníkem. Lidem ve městě naopak přinášejí možnost nakoupit od prvovýrobců čerstvé a kvalitní lokální potraviny, setkat se s pěstitelem nebo výrobcem a díky přímému kontaktu spoluvytvářet a ovlivnit nabídku na trhu. Nakupování na trzích není sterilní záležitost, je to společenské setkání. Trhy přinášejí naději a soběstačnost zemědělským rodinám nebo malým kvalitním výrobcům, možnost uplatnit se v segmentu trhu, když ve většinovém systému obchodních řetězců pro ně nebývá místo. Trhy udržují přirozenou lidskou kreativitu nebo naopak tradice a dovednosti vznikající po celé generace.

Spolek dnes pracuje jako organizační a provozní struktura, snažíme se trhy organizovat a provozovat v rámci zásad, které jsme vytvořili a nabídli. K tomu je nutné partnerství místní samosprávy, protože trhy se většinou odehrávají na veřejném prostoru. Mezi našimi partnery jsou i profesní organizace (Asociace farmářských tržišť, Asociace soukromých zemědělců, Svaz ekologického zemědělství, Zelinářská unie, Ovocnářská unie a Českomoravská drůbežářská unie). Mediálním partnerem tržišť je Český rozhlas.
Zdroj: http://www.farmarsketrziste.cz/rubrika-fotogalerie/jablecne-slavnosti-2014